De två första process-stegen har handlat om att fånga upp impulser till förändring och se till att de når fram till ledningsgruppen för beslut. Nästa steg blir att ledningen ska enas om vilka förändringar som är viktigast att driva. Även de som har läst samma rapporter och varit på samma seminarier kan ju ha helt olika syn på vad som är mest prioriterat att ändra på i just er verksamhet.
Ska ni kanske införa en Blue Ocean Strategy? Customer Centricity? Self Leadership? Se upp med risken för falsk konsensus om strategiska grepp bara för att de låter bra och har en slagkraftig engelsk benämning. Alla i ledningsgruppen måste vara överens inte bara om etiketten utan även om vad ni lägger i begreppet.
Om det blir långa diskussioner i det här steget kan det vara frestande för vd att slå näven i bordet och bryta debatten. ”Nu får det vara slutsnackat, vi ska genomföra XX och därmed basta”. Fall inte för den frestelsen! Ni kommer absolut att kunna starta förändringsarbetet mycket snabbare, men om ledningen inte är överens på riktigt om vad det är de vill göra så kommer detta obönhörligen upp till ytan senare. Medarbetarna blir förvirrade, det inledande engagemanget försvinner, och förändringsprocessen stannar upp.