20. Har ni gjort något för att de som ännu inte genomfört förändringen ska göra det? Har åtgärderna lyckats?

Det nittonde steget handlade om att förändringsmotstånd i delar av en verksamhet kan vara sunt, och att det kan finnas goda skäl till att en viss grupp inte ska omfattas av förändringen. Men saknas dessa goda skäl blir det förr eller senare dags att börja sätta lite press.


Hur ni ska pressa på, och hur kraftiga åtgärder som behövs, kan naturligtvis variera stort. Ett inledande steg kan vara att helt enkelt synliggöra läget internt. ”Ja, nu är det ett halvår sedan vi inledde det här projektet, och så här långt har 15 av 18 enheter kommit igång med XX. Fantastiskt roligt att så många är på redan, och vi hoppas snart få välkomna även de sista tre med i gänget.”


Något som påverkar mer än ni kanske tror är hur väl era uppföljnings- och mätsystem är anpassade till förändringen. Om förändringen säger en sak, och cheferna följs upp på något helt annat, då minskar tyngden i förändringsbudskapet dramatiskt.


Våga också vara tydliga med hur ni kommer att hantera de delar av verksamheten som inte tar till sig förändringen. Tro inte att den övriga organisationen inte märker om några stretar emot! De andra ser mycket väl vad som händer, och de ser också om ni står fast vid det som sagts tidigare eller om ni duckar och undviker att ta konflikten.








Kontakt

House of Stratvise AB
Box 135
111 73 Stockholm

 

Org.nr 556837-9076

 

info@stratvise.se

08 522 255 65

LEVERANTÖRSFAKTURAADRESS
Medlem i Sveriges Managementkonsulter
Medlem i SIQ