16. Vill medarbetarna medverka till att driva igenom förändringen?

Ni har bäddat för er nya förändring så att medarbetarna tycker den verkar nödvändig, och ni har pekat ut en tydlig riktning för vart den ska ta er. Vad behövs mer? Jo, förändringen måste få en emotionell laddning.


Även den träigaste myndighet och mest seriösa advokatbyrå befolkas av människor av kött och blod, och de kommer bli betydligt mer benägna att genomföra förändringen om den inte bara talar till deras hjärnor utan även till hjärtat.


Jaha, kanske du tänker nu, det går väl an om förändringen är av typen ”put a man on the moon”, den kan man säkert ljussätta och skriva en låt till för att få upp lite hallelujastämning. Men vår förändring handlar om att vi ska spara pengar, vem går igång på det?


Självklart måste inramningen anpassas till vad det är ni står inför. Men underskatta inte möjligheten att få människor att tända till även på negativa förändringar! Nyckeln här är att den som lanserar förändringen själv tycker och törs visa att förändringen ska bli spännande, rolig, intensiv, hemsk – eller vad det nu är för känsla ni vill förmedla. Om vd:n i exemplet ovan inte bara berättar att ni måste spara 50 miljoner, utan lägger till att ”ingen på HK tror att vi kommer klara av det”, då vaknar säkert tävlingsinstinkten hos en del.







Plats

Kontakt

House of Stratvise AB
Engelbrektsplan 2, 3 tr.
Box 135
111 73 Stockholm

 

info@stratvise.se

Organisationsnummer

556837-9076

Leverantörsfakturaadress