15. Vet medarbetarna vad målet med förändringen är?

Steg 14 handlade om att hjälpa medarbetarna förstå varför det är nödvändigt att förändra er verksamhet överhuvudtaget. Vartefter det budskapet börjar sjunka in, och insikten landar att ni faktiskt inte kan fortsätta som ni har gjort hittills, så ökar behovet av vägledning och riktning. ”Okej, vi fattar, så här kan vi inte hålla på längre – men vart ska vi ta vägen då!?”


Det har blivit dags att plocka fram den kommunikativa målarpenseln och med svepande drag måla upp den framtid som ni ser att den nya förändringen ska leda till. Det är nu ni ställer er karismatiske vd på scenen och låter honom eller henne säga ”We’re gonna put a man on the moon!”, ”Vi ska spara 50 miljoner, det kommer bli tufft men jag vet att vi fixar det!” – eller vad nu just er förändring handlar om.


Observera att det är just breda penseldrag som behövs i det här steget. Tyng inte ner budskapet med för mycket detaljer och praktikaliteter som skymmer sikten och gör att det övergripande målet blir otydligt. Just nu vill man som medarbetare bara få syn på en huvudriktning, en vision, så att man förstår vartåt den nya resan ska gå och kan ta ställning till om man vill vara med på den.







Plats

Kontakt

House of Stratvise AB
Engelbrektsplan 2, 3 tr.
Box 135
111 73 Stockholm

 

info@stratvise.se

Organisationsnummer

556837-9076

Leverantörsfakturaadress